|
|
|
Tizenöt órai autózás után már látszott a cél! |
Kovásznán teszünk egy kis kitérőt, hogy megtekintsük a "lenti" pályát |
|
|
|
Csodaszép táj, és még szebb, ha útátjáró is van benne! :-) |
Ez Kovászna határa, itt bizony az aszfalt is véget ér és 20km-nyi hegyi kavicsút vár még ránk |
|
|
|
Közvetlen a községtábla mellett található kis pályaudvarról a sikló alsó állomásához vezet a vágány bal oldali irányba |
Illetve csak vezetett, amíg volt híd... Háttérben a sikló vonala látható, ami 1870m hosszú és 345m szintkülönbséget győz le |
Resicza 1890.
Itt sűrűn lehet találkozni ezzel a felirattal, ugyanis ekkor épült meg a vasút |
|
|
|
Másnap reggel kipihenten ébredtünk, mert szerencsénkre mégsem kellett sátorozunk. Ez a viseletes faház megfelelt nekünk |
A szombat esti táncmulatságra készítették elő ezt a hatalmas kazlat |
Képeslapra illő kilátás a tábor mögött |
|
|
|
Tipikus falusi hangulat |
Errefelé sok műszaki létesítmény tartalmaz vasúti sínt.
A függőhíd tengeribetegeknek nem ajánlott és csak józan állapotban szabad rajta átkelni! :-D
Szerencsére 200m-rel arrébb van egy stabilabb közúti híd |
|
|
|
A vasúti telepen az 1911-es, magyar gyártmányú gőzöst töltötték fel vízzel a mellette lévő csatornából |
Kis csapatunk előtt a fűtőház ajtaja is megnyílt |
Szilis eligazítást tart |
|
|
|
A két fedett személykocsi nem vált be ezen a pályán, így leszállítják őket kamionnal |
Az őslakos magyar bácsi hibátlan kiejtéssel mesélt nekünk a vasút múljáról |
|
|
|
A kora délutáni vonatot ezzel a két személykocsival húzza a gőzös, pedig az egyikben is kényelmesen elférnénk |
A vonatok sokszor csak idáig közelekednek - ez kb. a járható vonal fele |
De mi ezúttal végigmehettünk a pálya végéig. A mozdony személyzetét megtapsoltuk, ugyanis megizzadtak rendesen a növényzettől csúszós pályától, hogy fel tudjunk ide jönni |
|
|
|
Kommandói állomás a koraesti napfényben |
|
|
|
Itt három vágányt takar a fű, a kitérő fűrésztelepi kiágazásé |
A réseken bekukucskáltam a fűrészüzembe |
|
|
|
Az aznapi utolsó vonat után a hajtányosoké a pálya! |
Imádjuk bejárni a rég nem használt síneket - így a siklóhoz vezető hajdani vágányt is |
Nagyjából kétszáz méter után egy kerítés állta utunkat. A villanyvezetéknél pedig az út épült a vágányra kb. 3km hosszban |
|
|
|
Fotómegállás a Bászka hídján. A használatban lévő halomi szárnyvonal ettől jobbra húzódik |
Erdők, hegyek, patakok, no és persze vágány - egy természetkedvelő hajtányosnak nem is kell más :-) |
|
|
|
Mesterséges zúgó a vonal közelében |
Mintha csak egy alagút felé közelednénk! A pálya és ez a nap is véget ér hamarosan |
Július 31-én délelőtt megnéztük az induló vonatot..., |
|
|
|
...aztán autókkal elindultunk a kb. 3km-re lévő siklótetői szakasz felfedezésére.
Ez a kép a vasútvonal és a kövesút szétválásánál készült. Uhiék itt nem jutottak messzire a kidőlt fák miatt |
Onnan kb 300m-re egy sáros földút vezet fel a sínekhez |
Ötven métert feljebb gyalogolva már látszik is a pálya |
|
|
|
Itt viszont alig, mert rápakolták a rönköket és összekócolták a síneket a rakodógépekkel :-/ |
A rönkök után ez a kép fogad minket: sáros, betemetett átjáró |
Uhi végül rászánta magát és sikeresen feljött autóval az úton. (Igaz toltunk is rajta a sárban) |
|
|
|
Áteresz készítés botokkal, hogy jobban megközelíthető legyen a pálya |
Háromnegyed órai küzdelem árán sínre került két hajtány - indulás a sikló felé! |
Na, ez nem volt zökkenőmentes út: párszáz métert megtéve sínhiánnyal találtuk szembe magunkat |
|
|
|
Az erdészeti gépek sajnos a vasút nyomvonalát használva vonszolják le a rönköket. Ezért fényes a sín, noha 1999 óta nem járt itt vonat |
Hosszú nyomtávbővület miatt az egyik sínszálhoz döntve vittük itt át a hajtányokat |
Szerencsére feljebb már nem járnak a gépek,... |
|
|
|
...innentől "csupán" a kidőlt fák sokaságával és egy földomlással kell megküzdeni |
|
|
|
A természet 10 éve érintetlen szépsége kárpótol minket a kellemetlenségekért |
Robihajtány a kommandói erdőben |
Robi, Zoli, Uhi, no és a hajtány |
|
|
|
Elérkeztünk a tetőpontra, innen már lejt a pálya a sikló felé |
Azért nem volt ez továbbra sem vidám, gondtalan görmenet... |
A pályahibák itt már kevésbé, a "zűrszelvénybe" lógó, belenövő növényzet annál inkább akadályozta továbbhaladásunkat |
|
|
|
Attila újabb fákat vágott szét, mehettünk újabb 50 métert akadálytalanul |
Robihajtány elég jól bírta a megterhelő utat |
Attila már egyre kevésbé, de át nem adná a fűrészt senkinek. Bár olaj már úgysem volt abban. |
|
|
|
Szó szerint 1mm volt a távolság a háttámla és a fatörzs között! :-o |
Az ott lent Kovászna település. A fotó sajnos nem tudja igazán visszaadni a látványt |
|
|
|
Siklótető kitérőhöz érkeztünk!
Mit fotóz a Gergő? |
Óh, egy szép pillangót! |
A látvány még mindig csodálatos! |
|
|
|
A levegőt meg szinte harapni lehet az erdei illatoktól |
Négy órai túra árán elértük a siklót! |
Ahhoz képest, hogy 1999-ben felújították, elszomorító állapotban van. :-( |
|
|
|
A tekintélyes méretű kötélfékező dobok és a feszítőtárcsa megvan, de számos kisebb alkatrészt sajnos elloptak az évek során |
Ez az állványkocsi, ezen utaztak fel és le a teherkocsik |
|
|
|
Nem volt ez veszélytelen üzem, számos baleset történt az évek során |
Pillantás az állványkocsiról az állomás felé |
|
|
|
A kilátás innen is pazar |
Elszórtan roncsokat rejt az aljnövényzet |
|
|
|
Gyártva: Resicza, 1890 - a megépítés óta itt van. Ha ez mesélni tudna... |
Hat óra előtt aztán visszaindultunk. Annyival volt könnyebb dolgunk, hogy a kidőlt fákkal már nem kellett bajlódnunk. De a pályahibákon át kellett vinnünk a hajtányokat.
Vajon fog itt még valaha vasúti jármű közlekedni vagy mi voltunk az utolsók...? |
A faluban cigány népzenei és néptánc találkozó volt, bizony jól esett este a tábortűz mellett ücsörögve borozgatni a faházunk előtt a zenét hallgatva és a táncoslábú lányokat nézegetve! |
|
|
|
Másnap a sínautót egy lelkes csapat vette kezelésbe és vágányra is helyezték |
A Krauss gőzös visszakerült a fűtőházba egy teherautó segítségével |
Olajcsere a szerelőaknán :-D |
|
|
|
Az előző napi kalandtúra után nem volt kedvünk vonatozni sem, így Uhi autójával elindultunk a halomi szárnyvonal elveszett vágányainak felkutatására |
Ez bizony egy hatalmas medvelak, amit barlang híjján ágakból építenek a macik! :-o
Szerencsénkre éppen üres volt... |
Kommandó felé tekintünk egy útátjáróból |
|
|
|
Csak néhány betemetett talpfa állít emléket a vonalnak |
Csodaszép helyeken járunk |
|
|
|
|
Halomtető, itt egy vonali elágazás volt valaha |
|
|
|
|
Árulkodik a töltés..., |
...itt meg a talpfák is |
|
|
|
A fenyőfasor előtt húzódik a nyomvonal |
A korlát itt is sínből van |
|
|
|
Errefelé is nyomvonalat kerestünk, de csak medveszagot találtunk - egy átereszt bérelt ki az út alatt |
A kovásznai és zágoni juhosgazdák itt a hegyen legeltetik állataikat. nyaranta |
Viharfellegek gyülekeznek, így visszaindulunk Kommandóra. A jéghideg eső a múzeumban ér utol minket, másfél órát töltünk ott és hallgatjuk az érdekes történeteket a faluról és a vasútról |
|
|
|
Hétfőn reggel hatkor indultunk el hazafelé |
Szeretnék még egyszer eljutni ide és megmutatni ezt a "gyöngyszemet" a kis családomnak is! |
Saját filnjeim a youtube-on: |
|