Hajtányozás a határainkon túl II.: Kommandó, Románia
2010. július 29 - augusztus 2.

Tizenöt órai autózás után már látszott a cél! Kovásznán teszünk egy kis kitérőt, hogy megtekintsük a "lenti" pályát
Csodaszép táj, és még szebb, ha útátjáró is van benne! :-) Ez Kovászna határa, itt bizony az aszfalt is véget ér és 20km-nyi hegyi kavicsút vár még ránk
Közvetlen a községtábla mellett található kis pályaudvarról a sikló alsó állomásához vezet a vágány bal oldali irányba Illetve csak vezetett, amíg volt híd... Háttérben a sikló vonala látható, ami 1870m hosszú és 345m szintkülönbséget győz le Resicza 1890. Itt sűrűn lehet találkozni ezzel a felirattal, ugyanis ekkor épült meg a vasút
Másnap reggel kipihenten ébredtünk, mert szerencsénkre mégsem kellett sátorozunk. Ez a viseletes faház megfelelt nekünk A szombat esti táncmulatságra készítették elő ezt a hatalmas kazlat Képeslapra illő kilátás a tábor mögött
Tipikus falusi hangulat

Errefelé sok műszaki létesítmény tartalmaz vasúti sínt. A függőhíd tengeribetegeknek nem ajánlott és csak józan állapotban szabad rajta átkelni! :-D Szerencsére 200m-rel arrébb van egy stabilabb közúti híd

A vasúti telepen az 1911-es, magyar gyártmányú gőzöst töltötték fel vízzel a mellette lévő csatornából Kis csapatunk előtt a fűtőház ajtaja is megnyílt Szilis eligazítást tart
A két fedett személykocsi nem vált be ezen a pályán, így leszállítják őket kamionnal Az őslakos magyar bácsi hibátlan kiejtéssel mesélt nekünk a vasút múljáról
A kora délutáni vonatot ezzel a két személykocsival húzza a gőzös, pedig az egyikben is kényelmesen elférnénk A vonatok sokszor csak idáig közelekednek - ez kb. a járható vonal fele De mi ezúttal végigmehettünk a pálya végéig. A mozdony személyzetét megtapsoltuk, ugyanis megizzadtak rendesen a növényzettől csúszós pályától, hogy fel tudjunk ide jönni
Kommandói állomás a koraesti napfényben
Itt három vágányt takar a fű, a kitérő fűrésztelepi kiágazásé A réseken bekukucskáltam a fűrészüzembe
Az aznapi utolsó vonat után a hajtányosoké a pálya! Imádjuk bejárni a rég nem használt síneket - így a siklóhoz vezető hajdani vágányt is Nagyjából kétszáz méter után egy kerítés állta utunkat. A villanyvezetéknél pedig az út épült a vágányra kb. 3km hosszban
Fotómegállás a Bászka hídján. A használatban lévő halomi szárnyvonal ettől jobbra húzódik Erdők, hegyek, patakok, no és persze vágány - egy természetkedvelő hajtányosnak nem is kell más :-)
Mesterséges zúgó a vonal közelében Mintha csak egy alagút felé közelednénk! A pálya és ez a nap is véget ér hamarosan Július 31-én délelőtt megnéztük az induló vonatot...,
...aztán autókkal elindultunk a kb. 3km-re lévő siklótetői szakasz felfedezésére. Ez a kép a vasútvonal és a kövesút szétválásánál készült. Uhiék itt nem jutottak messzire a kidőlt fák miatt

Onnan kb 300m-re egy sáros földút vezet fel a sínekhez

Ötven métert feljebb gyalogolva már látszik is a pálya
Itt viszont alig, mert rápakolták a rönköket és összekócolták a síneket a rakodógépekkel :-/ A rönkök után ez a kép fogad minket: sáros, betemetett átjáró Uhi végül rászánta magát és sikeresen feljött autóval az úton. (Igaz toltunk is rajta a sárban)
Áteresz készítés botokkal, hogy jobban megközelíthető legyen a pálya Háromnegyed órai küzdelem árán sínre került két hajtány - indulás a sikló felé! Na, ez nem volt zökkenőmentes út: párszáz métert megtéve sínhiánnyal találtuk szembe magunkat
Az erdészeti gépek sajnos a vasút nyomvonalát használva vonszolják le a rönköket. Ezért fényes a sín, noha 1999 óta nem járt itt vonat Hosszú nyomtávbővület miatt az egyik sínszálhoz döntve vittük itt át a hajtányokat Szerencsére feljebb már nem járnak a gépek,...
...innentől "csupán" a kidőlt fák sokaságával és egy földomlással kell megküzdeni
A természet 10 éve érintetlen szépsége kárpótol minket a kellemetlenségekért Robihajtány a kommandói erdőben Robi, Zoli, Uhi, no és a hajtány
Elérkeztünk a tetőpontra, innen már lejt a pálya a sikló felé Azért nem volt ez továbbra sem vidám, gondtalan görmenet... A pályahibák itt már kevésbé, a "zűrszelvénybe" lógó, belenövő növényzet annál inkább akadályozta továbbhaladásunkat
Attila újabb fákat vágott szét, mehettünk újabb 50 métert akadálytalanul Robihajtány elég jól bírta a megterhelő utat Attila már egyre kevésbé, de át nem adná a fűrészt senkinek. Bár olaj már úgysem volt abban.
Szó szerint 1mm volt a távolság a háttámla és a fatörzs között! :-o Az ott lent Kovászna település. A fotó sajnos nem tudja igazán visszaadni a látványt
Siklótető kitérőhöz érkeztünk! Mit fotóz a Gergő? Óh, egy szép pillangót! A látvány még mindig csodálatos!
A levegőt meg szinte harapni lehet az erdei illatoktól Négy órai túra árán elértük a siklót! Ahhoz képest, hogy 1999-ben felújították, elszomorító állapotban van. :-(
A tekintélyes méretű kötélfékező dobok és a feszítőtárcsa megvan, de számos kisebb alkatrészt sajnos elloptak az évek során Ez az állványkocsi, ezen utaztak fel és le a teherkocsik
Nem volt ez veszélytelen üzem, számos baleset történt az évek során Pillantás az állványkocsiról az állomás felé
A kilátás innen is pazar Elszórtan roncsokat rejt az aljnövényzet
Gyártva: Resicza, 1890 - a megépítés óta itt van. Ha ez mesélni tudna...

Hat óra előtt aztán visszaindultunk. Annyival volt könnyebb dolgunk, hogy a kidőlt fákkal már nem kellett bajlódnunk. De a pályahibákon át kellett vinnünk a hajtányokat. Vajon fog itt még valaha vasúti jármű közlekedni vagy mi voltunk az utolsók...?

A faluban cigány népzenei és néptánc találkozó volt, bizony jól esett este a tábortűz mellett ücsörögve borozgatni a faházunk előtt a zenét hallgatva és a táncoslábú lányokat nézegetve!
Másnap a sínautót egy lelkes csapat vette kezelésbe és vágányra is helyezték A Krauss gőzös visszakerült a fűtőházba egy teherautó segítségével Olajcsere a szerelőaknán :-D
Az előző napi kalandtúra után nem volt kedvünk vonatozni sem, így Uhi autójával elindultunk a halomi szárnyvonal elveszett vágányainak felkutatására

Ez bizony egy hatalmas medvelak, amit barlang híjján ágakból építenek a macik! :-o Szerencsénkre éppen üres volt...

Kommandó felé tekintünk egy útátjáróból
Csak néhány betemetett talpfa állít emléket a vonalnak Csodaszép helyeken járunk
  Halomtető, itt egy vonali elágazás volt valaha
  Árulkodik a töltés..., ...itt meg a talpfák is
A fenyőfasor előtt húzódik a nyomvonal A korlát itt is sínből van
Errefelé is nyomvonalat kerestünk, de csak medveszagot találtunk - egy átereszt bérelt ki az út alatt A kovásznai és zágoni juhosgazdák itt a hegyen legeltetik állataikat. nyaranta Viharfellegek gyülekeznek, így visszaindulunk Kommandóra. A jéghideg eső a múzeumban ér utol minket, másfél órát töltünk ott és hallgatjuk az érdekes történeteket a faluról és a vasútról
Hétfőn reggel hatkor indultunk el hazafelé Szeretnék még egyszer eljutni ide és megmutatni ezt a "gyöngyszemet" a kis családomnak is!

Saját filnjeim a youtube-on:

Hajtányozás a kommandói kisvasút halomi szárnyvonalán
Hajtányozás a Kovászna - Kommandó kisvasút Sikló-felső vonalán

<- Vissza